2 veckor senare

2011-06-21 | 10:37:39 
Nu är det redan lite mer än två veckor sedan examen och jag har hunnit med att jobba 2 veckor (och en dag...!) som sjuksköterska. Det har varit 2 jobbiga men samtidigt roliga veckor på nya jobbet.

På minuslistan kan jag definitivt sätta upp att alltid känna att jag inte kan allt som jag vill kunna, att hela tiden möta nya utmaningar som jag måste lösa och inte alltid vet hur man gör. Det kan vara allt från konstiga ordinationer som jag aldrig sett förut, saker som ska göras som jag aldrig sett förut (typ jag har aldrig sett en CVK, hur lyckas man missa det på tre års utbildning??) osv. Tycker att det är jättejobbigt att behöva fråga för jag vet samtidigt att andra har lite fullt upp som jag på dagarna.
En annan jobbig sak är det ständiga tidsbristen och att alltid (eller oftast) känna att jag inte hinner med allt jag vill göra. Speciellt nu under sommaren när vi har många fler patienter per sjuksköterska. Att alltid behöva prioritetera vad som är viktigast kan vara riktigt svårt ibland i vissa situationer. Ibland kan jag sitta en halvtimme innan jag slutar med all dagens dokumentation kvar för att jag har prioriterat att träffa mina patienter under dagen. Och jag tycker det är lättare att hoppa över lunchrasten ibland för att hinna med mer...
Och så går jag alltid på jobbet omkring och tänker att jag inte får glömma något eller missa något. Och tänker "har jag verkligen kommit ihåg allt nu?". Efter en arbetsdag är jag nästan helt slut, men samtidigt är det svårt att sova på natten för jag ligger och funderar över vad jag har missat och om jag gjorde allt rätt...

För att inte säga bara negativa saker, så måste jag säga att jag har riktigt trevliga arbetskamrater! Och patienterna (och anhöriga) är oftast trevliga och tacksamma för det vi gör på avdelningen. Speciellt vissa ord/kommentarer man får är sådana man bär med sig under dagarna efter och gör att man känner att det är värt allt slit.



// Jenny

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin RSS 2.0