Lång fjordingman vs kort fjordingman

2010-01-17 | 19:14:30 

Lång fjordingman:
+ Man slipper klippa varannan vecka.
+ Man kan värma händerna under den.
+ Det ser gulligt/ busigt ut med lång man.
- Den fastnar i täckena så vattnet rinner in.

Kort fjordingman (stubb):
+ Det är tradition.
+ Det är fint och praktiskt när man rider.


Tror ni att folk blir arga om jag sparar ut till lång man på Nadja igen? Jag klippte hennes man idag och den är inte lika fin som den har varit förut, den är bred och spretar åt alla möjliga håll. Ni har inga tips om hur man kan göra för att få den fin igen? Annars får det bli lång man, det går ju alltid att klippa den kort igen om jag vill senare.
 Eller vad tycker ni?

Om jag ska vara ärlig så kan jag inte förstå dom som säger att "en fjording ska inte ha lång man för det är tradition". Visst, det kanske är tradition, men det är inte det naturliga. Det fanns ingen som gick omkring och klippte deras manar från början. Jag hittade den här diskussionen där alla hade olika åsikter. Hittade också här det här inlägget som jag tyckte var bra: Ska man se det ur hästens perspektiv borde alla hästar få ha lång man. Manen finns ju där av en anledning...
Fast sen är ju stubb fint också, men jag tycker fortfarande att fjordingar lika gärna kan ha kort man som ha lång man!


Kommentarer
Postat av: h

det gör man väl som man själv vill, extreme fjordhäst nördar blir arga på folk som klipper sina hästar. men soms agt, det är ditt val :)



jag själv tycker fjordingar bör ha kort men det spelar ingen större roll;)



sv: ja afrodans verkar super!

2010-01-17 @ 22:39:50
URL: http://rothis.blogg.se/
Postat av: amanda-foto och vardagsbloggen

Hej ! Allt bra med dig ?:)

2010-01-18 @ 07:58:54
URL: http://amandabergholm.blogg.se/
Postat av: luckeboi

Kom ihåg att rösta på veckans blogg. Tävlingen avslutas ikväll :)

2010-01-18 @ 08:18:44
URL: http://lifeoflucke.blogg.se/
Postat av: mersiha

inget ska nog plugga snart. Allt bra annars idag?:)

2010-01-18 @ 16:37:53
URL: http://merissa.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Precis som du säger :) Hästar har en anledning att ha lång man, vifta bort alla flugor på sommaren! De där med att fjordingar SKA ha kort man är något bara vi är vana vid, därför många folk VÅGAR inte vara anorlunda, därför de blir utskällda! Från hala första början hade ju alla hästar i världen naturligt lång man om de inte kliade bort den så klart ;) Jag tror Nadja på nått sått skulle trivas med lång man på sommaren, då får de faktist mer skydd från flugorna och hon rids ju inte på samma sätt som förut, så jag tror det blir bra om du låter den växa, tycker det är jättesnyggt då jag tröttnat på ALLA fjordingar har kort man... :)



Hur är det arnars med er!? Vi hann ju tyvärr inte prata så mycket när vi tolkade ;)

2010-01-18 @ 21:33:25
URL: http://chalottelundstrom.blogg.se/
Postat av: amanda-foto och vardagsbloggen

Är allt bra med dig idag ?:)

2010-01-19 @ 16:01:45
URL: http://amandabergholm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin RSS 2.0