Universitetslivet

2010-03-23 | 14:55:01 

Bara för att min syster och jag har olika åsikter: hon tycker att man inte ska göra som jag , börja plugga direkt efter gymnasiet för att man går miste om så mkt roligt. Därför tänkte jag skriva om vad som är bra med att göra som jag har gjort:

Du kommer direkt från skolan och har vanan inne = du behöver inte jobba lika hårt som andra i början
Du har inga barn, inget hus eller något sådant som tar en massa tid (eller pengar) från plugget och annat som man vill göra.
Du kan bo i en liten lägenhet, springa på stan och vara på massa fester - och ingen tycker att det är konstigt, du är ju student.
Du kan sitta och plugga när du vill och hitta på roligare saker när du vill, man kan planera sin tid och har inte lika mycket fasta tider som när man jobbar. Man kan t.ex. rida mitt på dagen om det är bra väder. Dessutom kan man ta med sig plugget ut när det är fint väder ( det går inte alltid med jobbet).
Du har sommarlov. Visst att i stort sett alla behöver jobba, men man får ändå flera veckor fria (om man inte har omtentor i augusti - men det ska man väl försöka undvika).

Om man dessutom skulle enagagera sig i sin sektion på universitetet så finns det hur mycket saker som helst att göra , om man vill.
Dessutom , om man utbildar sig tidigt i livet så har man större chans att få högre lön inom det man utbildar sig i senare under livet. Och efteråt när man har läst klart så kan man alltid ut och resa eller något annat kul. Eller så kan man göra det på semestern när man har jobbat ett tag och (förhoppningsvis) har pengar :)

Jag tycker i alla fall att man inte missar så mycket om man börjar plugga, för det blir vad man gör det till själv och man har alla möjligheter att ha ett kul studentliv som säkert är roligare än att jobba för det mesta (förutom tentaveckorna, men dom ät ett kapitel i sig).

// Jenny


Kommentarer
Postat av: AK

Bra skrivet !! Inte för att jag hoppade på universitet direkt efter studenten... Men jag har åtminstånde inte skaffat barn och haft mig och jag hoppar på universitet ialf innan något annat hindrar mig från att åka.



Det är bra att plugga ung, nackdelen är dock att man kanske valde fel och sen står med en tung utbildning man inte vill ha...

2010-03-23 @ 19:01:45
URL: http://tankaralaak.blogg.se/
Postat av: Camilla

vad du myttar då :O aldrig sagt att det är bättre att inte börja plugga direkt :O det roliga kan man ju ta sen om man inte fastnar på ett jobb vilket är risken...

2010-03-23 @ 20:04:16
URL: http://camillacarlen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin RSS 2.0