Markarbetsövningar

2009-09-30 | 20:56:41 

Här kommer bilderna + mina markträningstips innan kamerabatteriet dog. Det är ju skrittövningar eftersom jag inte får göra något annat med henne just nu. Alla bilder tog jag själv, så därför blev dom inte så jättebra. Det finns ju massor av olika övningar, men dom här är lätta och Nadja har lärt sig dom snabbt.

Övning 1
Stretcha halsen, ungefär samma princip som när man kramar hästen. Ska göras åt båda håller förstås. I början ville Nadja alltid flytta på sin bak när jag gjorde det, men hon slutade med det efter ett tag.




Övning 2
Gå över pall/ bro. Lite westerninspirerat. Jag fick henne ganska snabbt över i början genom att berömma varje steg hon tog på pallen, i början genom att bara vila hoven mot den. Tänk på att ha en pall som håller för hästen.



Övning 3
Att gå genom vattenpölar är en bra övning, då slipper man bry sig om sånt när man är ute och rider, en vattenpöl
kan man alltid hitta någonstans att öva i (om man inte har en så dålig paddock som vi har där vattenpölarna kommer av sig själv). Jag tycker att det är en bra övning för vad man än har tänkt hitta på med hästen sen, speciellt för fälttävlan.



Övning 4
Flytta baken, Nadja gör det nu så fort jag går mot hennes bakdel och sträcker ut handen som är längst bakåt. I början fick jag hjälpa till och trycka lite så att hon flyttade på sig och vara snabb med beröm. Görs också åt båda hållen.


Övning 5
Det här har jag precis börjat öva med Nadja, att backa genom hörn. Därför har jag inte bommar på båda sidorna efter kröken, så hon får lära sig att svänga ordentligt först. Man kan ju också använda bommarna att gå över, när man ändå har släpat fram dom.



Jag kan lägga ut fler någon dag om ni vill, laddar kameran först, blir roligare med bilder =)

// Jenny


Kommentarer
Postat av: hanna

Fina bilder =)

klart jag vill komma! om du hämtar mig i kga hahaha vet fan inte vart ja ska annars ;)

eller degerf?

ne ja vene



hur långt haru in till örebro?



prova lite akademisk ridkonst, det är kuL! markarbete :D

2009-09-30 @ 21:55:15
URL: http://rothis.blogg.se/
Postat av: hanna

Fina bilder =)

klart jag vill komma! om du hämtar mig i kga hahaha vet fan inte vart ja ska annars ;)

eller degerf?

ne ja vene



hur långt haru in till örebro?



prova lite akademisk ridkonst, det är kuL! markarbete :D

2009-09-30 @ 21:55:17
URL: http://rothis.blogg.se/
Postat av: hani

klart! hästar ska kunna gå i vatten!

2009-09-30 @ 23:12:08
URL: http://rothis.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Coola bilder o så, så vill jag oxå göra! ;) Jag bruker ta med mig 4 godisar, när jag ska strecka halsen. En tar jag mellan frambena, en åt vänster och en åt höger. Och en Uppåt. (Som inte alltid går då hästen inte orkar "Lyfta" på huvudet) Hhehe

2009-10-01 @ 17:03:22
URL: http://charlottelundstrom.blogg.se/
Postat av: Josefine

Vilka coola övningar! Ska testa det på mina hästar när jag hra tid. Tror dock att dom kommer vara lite skeptiska, haha ;)

2009-10-01 @ 22:31:37
URL: http://jsohlman.blogg.se/
Postat av: Karro

Vilken fin häst! Kul att köra lite markarbeten också, tror många glömmer bort det lite men det är ack så viktigt ;-)



ha det bra

2009-10-03 @ 04:48:19
URL: http://www.hopplavovve.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin RSS 2.0